#sluttid

Med anledning av den här texten och att arbetsvillkoren för lärare och skolledare är smått overkliga går nu kampanjen #sluttid i sociala medier. Jag tänkte försöka leva upp till detta i mars månad, eller åtminstone leva upp till tanken att inte arbeta mer än den tid jag skall arbeta. Jag går upp i tid från och med nu fram till sommaren (från 75% till 100%) så det är extra viktigt för mig själv att bevaka min egen arbetstid. Därför kommer jag att använda det här inlägget för att kartlägga min egen arbetstid under mars månad. 100% för en lärare med mina villkor motsvarar ungefär 35 timmar på jobbet och 10 timmar att förbruka exakt när, hur och vars jag vill. Alltså i snitt 45 timmars arbete i veckan, men de 10 förtroendetimmarna kan förläggas hur som helst.

Distansundervisning
Ja, distansundervisningen blev verklighet och hela konceptet med sluttid blev satt ur spel. Har inte haft tid eller energi att konstruera någon form av rapportering då det varit för mycket jobb helt enkelt. Nästa år i mars kanske det går att göra detta och faktiskt hålla sig till vad som är tänkt…

16 mars (måndag)
Intensiv lektionsmåndag som dessutom kryddades av att i princip alla planeringar utom en hastigt fick kastas om för att möta den potentiella distansundervisningsgrejen som nu hänger rätt hårt över oss alla. 21% av eleverna var frånvaroanmälda i dag – och då finns det ett hyfsat gediget mörkertal då långt ifrån alla faktiskt anmäler sig på Schoolsoft.
JOBBTID: 9 timmar på jobbet, 1 timme hemma.

14-15 mars (helgen)
Totalt noll sekunders jobb på lördagen men däremot långpromenad och lek i en lekpark i soligt väder. Söndagen blev däremot en jobbdag, tyvärr en ganska ineffektiv sådan. Det var helt enkelt väldigt svårt att inte återkommande läsa nyheter om läget i Sverige och världen.
JOBBTID: 6 timmar hemma.

13 mars (fredag)
Har meddelat elever att de, om de inte har frågor, kan arbeta på valfri plats då e-posten började fyllas av frågor (både Coronarelaterade och inte). 3 av 23 var på plats… Andra (vilket också är sista) lektionen är det dags för muntliga redovisningar, och som grädde på moset lektionsbesök av min chef som stod och väntade utanför klassrummet och frågade om hon fick vara med. Jag minns att första gången jag hade rektor på lektionsbesök var det nervöst, men nu, efter flera år i en verksamhet där det är standard med ett eller två besök per läsår, är det knappt att jag tänker på att rektorn är där. Tidig hemgång och en sväng till mataffären för att observera hur galna alla verkar vara i toalettpapper dessa dagar…
JOBBTID: 7 timmar på jobbet.

12 mars (torsdag)
Har relativt sen lektionsstart (efter lunch) vilket ger mig nyttiga timmar att göra förberedelser och dessutom skriva in betygen och signera dem i den kurs som avslutats. Har också lagt en del tid på att spana nyheter då det började cirkulera tankar om hur skolorna skulle hantera Coronaviruset och dess spridning. Plus friskvårdsbandy!
JOBBTID: 10 timmar på jobbet (inkl friskvårdstimme).

11 mars (onsdag)
Förra veckan gjorde jag och eleverna jag har sist på dagen en schemaändring för att tillgodose deras önskemål om att slippa ha en jättelång lunch och sedan avsluta dagen med min lektion. Ändringen gjordes permanent för resten av terminen men det kom förstås inte alla elever ihåg, varför det blev dubbla lektioner och ingen lunch för min del…
JOBBTID: 7 timmar 30 minuter på jobbet, 30 minuter hemma.

10 mars (tisdag)
Förra tisdagen var inte en mötestisdag. Detta var en mötestisdag. Ägnade större delen av eftermiddagen med att kombinera bedömningsarbete med att aktivt motarbeta viljan att A) gå och lägga mig och sova i fikarummets soffa B) gå och köpa enorma mängder godis. Till slut blev det möte, större delen ren information men på slutet fick vi möjligheten att ventilera tankar kring nästa års utvecklingsarbete.
JOBBTID: 10 timmar på jobbet, 30 minuter hemma.

9 mars (måndag)
Måndagar är en intensiv lektionsdag, jag har lektion i alla kurser och mellan 08.20 och 12.50 blott 15+10 minuters rast. Dessutom skall jag lyckas hinna göra bedömningsjobb på en kurs som släpat lite och fylla i vad jag har för önskemål om tjänst nästa läsår.
JOBBTID: 9 timmar på jobbat och 2 timmar hemma.

7-8 mars (helgen)
Relativt arbetsbefriad helg, blev ”bara” några timmars jobb på söndag kväll efter att barnen lagt sig.
JOBBTID: 3 timmar hemma.

6 mars (fredag)
Vikariatet jag tog på mig begränsade fredagsfikat från den vanliga varianten av ”sitta ned och prata skit i 30 minuter” till en blixtsnabb fundering om jag ens skulle möda mig med att sitta ned i soffan. Lyckades också vara så pass vag i ett sms till en vän att hen trodde vi skulle käka lunch tillsammans när jag egentligen föreslog onsdag nästa vecka. Rörigt i huvudet helt klart och 125% är bevisligen för mycket för att jag skall kunna ha koll på allt… Tur då att jag hämtar barnen lite tidigare på fredagar.
JOBBTID: 7 timmar på jobbet.

5 mars (torsdag)
Friskvårdstimmen på jobbet är torsdagsbandyn. Jag har varit sjuk en del så mängden träningsrörelse sedan början av februari har varit ytterst begränsad och efter hemkomst, middag och läggning av barn var jag helt färdig. Jag tog dock ut rast och passade på att sitta och prata om en hel del som inte har med skolarbetet att göra med en kollega under arbetsdagen – det var trevligt!
JOBBTID: 9 timmar på jobbet.

4 mars (onsdag)
Gymnasiearbetet redovisas denna onsdageftermiddag och det har jag som tur är ingenting med att göra detta läsår. Det blev dock klassrumsjakt och tidigarelagd lektion med en grupp som annars skulle haft ett långt hål före sista lektionen (=min lektion). På sikt bättre för alla parter att vi lyckades hitta en lösning men just i dag var effekten att jag inte hade möjligheten att äta lunch.
JOBBTID: 6 timmar på jobbet, 3 timmar hemma.

3 mars (tisdag)
Mötesfri på eftermiddagen, ger en något kortare arbetsdag och möjligheten att hämta barnen tidigare från förskola och förskoleklass. När detta skrivs har de somnat och jag sitter och går igenom e-post och funderar över kommande lektioner i väntan på Chelsea – Liverpool. Kommer troligtvis se matchen med jobbdatorn i knät.
JOBBTID: 8 timmar.

2 mars (måndag)
Misslyckas nästan omgående, tar på mig ett vikariat för en sjukskriven kollega (mot betalning). Effekten blir att dagens fyra lektioner blir fem. Total undervisningstid nästan sex timmar. Lunch, en rast på femton minuter och ett möte med IT-supporten var det enda jag hann med utöver själva lektionerna i dag. Nu (20.30) dags att planera lektionerna i de nya kurserna.
JOBBTID: 10 timmar.

1 mars (söndag)
Kollar e-post och Schoolsoft inför kommande arbetsveckan. Jag startar nya kurser i morgon måndag och det har precis varit sportlov varför jag inte kan vara ledig denna sista lovdag. Gör också lite bedömningsarbete på uppgifter som legat och släpat lite för länge för att jag skall vara bekväm med det.
JOBBTID: 2 timmar.